BERA (British Educational Research Association) a publicat recent ediția a 11-a a seriei „BERA Bites”, intitulată Developing Your Early Career Researcher Profile & Skillset.
Această colecție, editată de Lucy Robinson și Joanna Rankin, reunește 13 articole de blog care abordează diverse teme legate de dezvoltarea profilului și a competențelor cercetătorilor aflați la început de carieră. Printre subiectele discutate se numără:
– Auto-reflexivitate și importanța intersecționalității în cercetare
– Abordarea și reevaluarea poziționalității pe parcursul procesului de cercetare
– Sfaturi pentru prezentări la conferințe în persoană
– Beneficiile întâlnirilor profesionale virtuale
– Căutarea activă a feedback-ului constructiv din partea colegilor și a cercetătorilor cu experiență
– Puterea rețelelor sociale adiacente conferințelor în diseminarea cercetării
– Modalități de construire și menținere a unei comunități academice de sprijin
– 20 de sfaturi esențiale pentru cercetătorii aflați la început de carieră
– Experiențe ale bursierilor BERA Career Development, inclusiv beneficiile și planurile de dezvoltare ulterioară
– Rolul rezilienței și adaptabilității în tranzițiile de carieră
– Sugestii privind sprijinul și dezvoltarea cercetătorilor debutanți în publicarea academică
– O perspectivă echilibrată asupra avantajelor și dezavantajelor unei cariere academice, discutând aspectele pozitive și provocările acesteia
Această ediție oferă resurse valoroase pentru cercetătorii aflați la început de drum, contribuind la dezvoltarea profesională și la navigarea cu succes în peisajul academic. Textul poate fi accesat aici.
Cercetarea educațională în beneficiul educației și al societății – o perspectivă din Olanda
În Olanda, NRO (Netherlands Initiative for Education Research) implementează diverse strategii pentru a îmbunătăți relația dintre cercetarea educațională și practică. Aceste inițiative includ:
- Website-ul Educational Knowledge: Acesta oferă practicienilor acces la cunoștințe structurate pe diverse teme educaționale, prezentând informații precum:
- Ce se știe din cercetare?
- Instrumente practice oferite de cercetare
- Exemple pentru practică
- Răspunsuri la întrebări din practică
- Informații suplimentare
- Knowledge Roundabout: O platformă unde practicienii pot adresa întrebări specifice, primind răspunsuri bazate pe cercetare sau, în unele cazuri, inițiind noi studii pentru a răspunde acestor întrebări.
- National Education Cohort Study (NCO): Un studiu național care colectează date longitudinale despre elevi și școli, oferind rapoarte ce ajută instituțiile de învățământ să înțeleagă mai bine performanțele și nevoile elevilor.
Aceste măsuri contribuie la reducerea decalajului dintre cercetare și practică, facilitând colaborarea și înțelegerea reciprocă între cercetători și practicieni.
Pentru detalii suplimentare, puteți accesa articolul complet pe blogul EERA: https://blog.eera-ecer.de/educational-research-dutch/
Inteligența Artificială – un subiect în dezbatere continuă
Utilizarea inteligenței artificiale (AI) în diverse domenii continuă să genereze dezbateri aprinse, atât din perspectiva oportunităților oferite, cât și a provocărilor etice. De la educație și sănătate până la economie și mediu, AI are potențialul de a transforma profund societatea. Totuși, preocupările legate de acest instrument rămân teme esențiale care trebuie abordate.
Pentru cei interesați să exploreze mai profund aceste aspecte, recomandăm episodul „Artificial Intelligence: Managing the Ethical Challenges” din seria de podcasturi realizată de OECD. Acest podcast reprezintă o resursă valoroasă pentru cei care doresc să înțeleagă mai bine implicațiile AI și să contribuie la dezvoltarea unor politici etice și incluzive.
Artificial Intelligence: Managing the ethical challenges
EduTopics: ECER – O aplicație web pentru explorarea contribuțiilor la ECER
„30 de ani de EERA înseamnă 30 de ani de conferințe ECER. 30 de ani de discuții. 30 de ani de idei noi de cercetare, de stabilire a tendințelor, dar și de reflecție și adaptare la schimbările de paradigmă în ceea ce privește problemele educaționale și progresele metodologice.”
În cei 30 de ani de la înființarea EERA, conferințele ECER au adunat peste 30.000 de contribuții din mai mult de 30 de rețele, reflectând diversitatea și evoluția cercetării educaționale. Pentru a facilita explorarea acestui vast corpus de lucrări, a fost dezvoltată aplicația web [EduTopics: ECER](https://dipf-lis.shinyapps.io/edutopics/).
Aplicația EduTopics: ECER reprezintă un instrument valoros pentru cercetători, oferind o perspectivă detaliată asupra evoluției și tendințelor în cercetarea educațională prezentată la conferințele ECER. Prin facilitarea accesului la acest corpus extins de lucrări, aplicația sprijină dezvoltarea de noi direcții de cercetare și încurajează colaborarea între diferite rețele și autori.
Pentru a explora aplicația și a descoperi mai multe, vizitați: [EduTopics: ECER](https://dipf-lis.shinyapps.io/edutopics/).
ERD 2025
În perioada 15-16 mai 2025 se desfășoară, la Cluj-Napoca, Conferința Internațională “Educație, Reflecție, Dezvoltare”. Abstractele lucrărilor științifice pot fi transmise până la data de 5 mai 2025. Detalii: https://educationalsciences.net/

Workshop științific
Vă invităm să participați la workshop-ul “Structura lucrărilor în domeniul Științelor Educației”, susținut de prof. univ. dr. Mușata Bocoș (UBB), pe 1 martie 2025 (începând cu ora 16:00), în Pitești (Fundația Culturală Ilfoveanu&Badea). Eveniment organizat de Centrul Universitar Pitești în parteneriat cu ARCE.
Mesaje de interes pentru edițiile viitoare ale Newsletter ARCE
Pentru aceia dintre dumneavoastră care doresc să disemineze informații despre un eveniment, despre un subiect sau cercetare și doresc să facă acest lucru în comunitatea ARCE, vă punem la dispoziție posibilitatea de a trimite mesajele către noi, pe adresa oficială ARCE (office@arced.ro), iar noi putem include textul dumneavoastră în următorul Newsletter.
CERED 2025
Conferința de anul acesta se desfășoară la Brașov, sub buna organizare a Universității Transilvania din Brașov, în perioada 2-4 octombrie. Detalii despre programul/agenda conferinței, precum și alte detalii referitoare la eveniment, vor fi publicate aici: https://arced.ro/cered.