ETNOGRAFIE/ Abordări etnografice în educație

ETNOGRAFIE/ Abordări etnografice în educație

Prezentare rețelei

Scopul rețelei este de a promova în România proiecte și programe de cercetare calitativă riguroasă a practicilor educaționale, punând în prim plan experiențele și perspectivele celor implicați.

Obiective:

    • Să promovăm cercetări fundamentale, aplicate, participative (cercetare-acțiune) sau evaluative care folosesc abordarea etnografică în investigarea problemelor educaționale;
    • Să contribuim la explorarea perspectivelor și experiențelor de viață și de cunoaștere ale celor implicați în contexte educaționale (strategii identitare, de adaptare/rezistență, imaginarul elevilor/profesorilor, dimensiuni etice, axiologice etc.);
    • Să valorificăm metode și zone emergente de cercetare (etnografia digitală, construcția cunoașterii și relații de putere, identitate virtuală și cetățenie digitală, dezvoltare durabilă, etc.);
    • Să facilităm comunicarea, cooperarea și formarea continuă a cercetătorilor interesați de abordări etnografice în educație;
    • Să susținem dezbateri privind diversitatea abordărilor metodologice în contemporaneitate și posibilități de dezvoltare metodologică în viitor.

    Membrii rețelei sunt:

    • Conf. Dr. Gianina Massari, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea A.I. Cuza Iași;
    • Cerc. Dr. Leyla Safta-Zecheria, Departamentul de Științele Educației, Universitatea de Vest Timișoara;
    • Drd. Octavia Borș Georgescu, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București;
    • Drd. Elena Ungureanu, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București;
    • Lector univ. Dr. Dragoș Grigorescu, Departamentul de Științele Educației, Universitatea Petrol – Gaze din Ploiești.

    Contribuția la misiunea ARCE și EERA

    • Consolidarea abordărilor metodologice calitative riguroase promovate în domeniul cercetării în România;
    • Fundamentarea politicilor şi practicilor educaţionale prin analize bazate pe studii etnografice și pe cercetări de teren care utilizează metode calitative;
    • Stimularea comunicării și cooperării în interiorul comunității cercetătorilor din domeniul educațional.

    Prin abordări etnografice înțelegem orice metodologii de cercetare care presupun imersiunea pentru o perioadă extinsă de timp într-un anumit context social/ grup de persoane, precum și orice altă metodă de cercetare care privilegiază perspectivele din interiorul problemei cercetate.

    Imersiunea presupune atât timp petrecut ,,pe teren”, cât și timp dedicat efortului interpretativ de înțelegere a datelor generate.

    În contexte educaționale, etnografia permite o analiză a practicilor cotidiene și a relațiilor sociale și de putere, precum și a efectelor sociale ale politicilor publice și transformărilor socio-economice. De asemenea, etnografia în contexte educaționale permite centrarea perspectivelor marginalizate de alte metodologii de cercetare, cum ar fi perspective ale copiilor sau grupurilor vulnerabile asupra învățării sau asupra drepturilor, perspectivele cadrelor didactice asupra proceselor de reformă educațională etc.

    Teme de interes

    • Experiențele tranzițiilor copiilor familie /creșă/ grădiniță/școală în diverse contexte socio-culturale;
    • Practici care modelează construcția cunoașterii și relațiilor de putere în educație;
    • Intersecția spațiilor educaționale: fizic-online, formal, non-formal, informal. Fonduri ale cunoașterii/ discurs cotidian și discurs școlar. Reprezentări și auto-reprezentări ale copiilor și tinerilor despre învățare și cunoaștere în diverse contexte;
    • Strategii de prezentare a sinelui; negociere, rezistență și adaptare în contextul strategiilor actuale de predare (on line, hibrid, fizic); Negociere, rezistență și adaptare în rândul elevilor, profesorilor, directorilor, părinților în context actual;
    • Narațiuni identitare ale profesorilor în contextul reformelor din educație și al noilor forme de guvernamentalitate în educație (cultura performativității, biopolitica);
    • Abordări etnografice ale discursului academic

    Direcții de cercetare în cadrul rețelei

    • Copilul ca actor social;
    • Construcția cunoașterii, relații de putere și echitate în educație.

    Activități propuse în cadrul rețelei

    Dezbateri, ateliere și webinarii privind:

    • perspective teoretice în abordările etnografice, intersecții metodologice emergente (etnografie – analiza (critică) de discurs, etnografie critica, etnografie și sociolingvistica);
    • implicații și responsabilități etice în studiile etnografice; relaționarea cu subiecții în teren, reprezentarea subiecților, poziționarea cercetătorului;
    • provocări actuale ale studiilor etnografice, de la planificare la publicare;
    • ateliere metodologice:
      • gestionarea datelor calitative,
      • tehnici de interviu,
      • transcriere,
      • interpretarea datelor calitative,
      • date colectate video.

    Contribuții la procesul de peer review pentru lucrările înscrise la conferințele ARCE.

    Scroll to Top