Newsletter Mai 09/2023

CERED 2023 – „Diversitatea ca resursă în educație și în cercetarea educațională”.

Diversitatea reprezintă o resursă educațională cu o contribuție semnificativă la experiențele de învățare ale tinerilor și ale adulților. În acest context, CERED 2023 își propune să aducă în discuție proiectele de cercetare din domeniul educației care să abordeze diversitatea dintr-o multitudine de perspective: cultură, societate, statut, apartenență, dar și teorii, metodologii, interacțiuni, tehnologii.  Educația și cercetarea educațională sunt provocate să dezvolte abordări integrate și incluzive, iar ediția din acest an a conferinței noastre urmărește să pună în evidență tocmai aceste evoluții. 

Conferința Națională de Cercetare în Educație din acest an se va desfășura în perioada  5-7 octombrie 2023, la Cluj-Napoca, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității Babeș-Bolyai, în organizarea Departamentului de Științe ale Educației. Pentru înscriere nu se percepe taxă de participare, iar posibilitatea de transmitere a contribuțiilor este deschisă în perioada 10 februarie – 03 septembrie 2023.

Conferința va fi deschisă de un keynote speech, susținut de președinta European Educational Research Association, Marit Honerod Hoveid și va fi precedată de un workshop de scriere academică dedicat tinerilor cercetători, sprijinit de EERA și oferit sub coordonarea profesorului Stephen McKinney de la Universitatea din Glasgow. 

Toate informațiile pentru înscriere pot fi accesate aici.

„Smart Diaspora – diaspora în învățământ superior, știință, inovare și antreprenoriat. Diaspora și prietenii ei” ediția 2023 s-a desfășurat la Timișoara în perioada 10 -13 aprilie.

Ce a însemnat Smart Diaspora 2023 pentru domeniul Științe ale educației?

Trei workshopuri exploratorii organizate în colaborare cu reputați colegi de la universități și instituții de prestigiu:

Educație pentru dezvoltare sustenabilă – conotații post-pandemice. Microcredențialele și parcursuri educaționale de-a lungul vieții – o revoluție coperniciană în educație?

Educație pentru societate: pedagogii inovative bazate pe evidențe și transformare digitală, politici educaționale, educație morală. Practici relevante

Echitate, diversitate, incluziune, e-migrare: inovație în politicile cu / pentru grupurile vulnerabile și produse alternative de diseminare a cercetării

Mai multe informații pot fi accesate aici

Resurse utile: de citit și reflectat

Utilizarea inteligenței artificiale în mediul academic este un subiect de mare interes în domeniul educației. Accesarea instrumentelor de inteligență artificială în învățământul superior are potențialul de a oferi o serie de beneficii, dar aduce, de asemenea, nenumărate provocări și preocupări, în special în ceea ce privește onestitatea academică și problematica plagiatului. 

ChatGPT este un agent de inteligență artificială, recent dezvoltat, care a lansat multe întrebări despre cum pot fi îndeplinite sarcini cognitive de nivel înalt cu ajutorul acestui tip de tehnologie. 

Iată aici trei resurse care discută contextul utilizării inteligenței artificiale în învățământul superior:

  • Susnjak, T. (2022). ChatGPT: The End of Online Exam Integrity?. arXiv preprint arXiv:2212.09292.
  • King, M. R., & ChatGPT. (2023). A conversation on artificial intelligence, chatbots, and plagiarism in higher education. Cellular and Molecular Bioengineering, 16(1), 1-2.
  • Cotton, D. R., Cotton, P. A., & Shipway, J. R. Chatting and Cheating: Ensuring academic integrity in the era of ChatGPT.

Activitate de cercetare la nivelul rețelelor ARCE

Menținem deschis apelul pentru formarea de rețele ARCE și aducem în atenție un exemplu de bune practici:  Începând cu luna iunie 2023, în cadrul rețelei tematice Abordări etnografice în educație se va derula proiectul SOLIDarity EXperiences (SOLIDEX) through the Eyes of Children – a study on children’s perspectives of solidarity in Romania and USA.

 Studiul urmărește investigarea modului în care copiii de 11-13 ani se raportează la solidaritate, folosind abordări participative de cercetare. Echipa, coordonată de prof. Cătălina Ulrich Hygum (Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea București), este formată din cercetătoare din cadrul Universității Illinois Urbana-Champaign – dr. Luisa Maria Roșu, Universității de Vest din Timișoara – lect. dr. Leyla Safta-Zecheria, Universității din București – dr. Elena Ungureanu, dr. Octavia Borș-Georgescu, drd. Maria Coza, Alina Perțea și Universității Ștefan cel Mare din Suceava – dr. Marcela Slusarciuc.

 Proiectul beneficiază de un grant de cercetare obținut în cadrul competiției 2023 Alumni Institutional Development Grant organizată de Comisia Fulbright din România.

Semnal! Publicații recente ale membrilor ARCE

Velibor Mladenovici, doctorand al Universității de Vest din Timișoara și membru al rețelei cercetătorilor emergenți ARCE, a publicat, în colaborarea cu profesorul coordonator Marian Ilie, un articol foarte interesant în prestigioasa revistă Studies in Higher Education: ”A cross-lagged panel between academics’ conception of teaching and their teaching approaches”. Mai multe detalii aici: 

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03075079.2023.2213716 

Mesaj de interes

Pentru a încuraja împărtășirea de idei valoroase în comunitatea ARCE, dar și dincolo de aceasta, vă invităm să transmiteți pe office@arced.ro orice informație relevantă despre activitățile care au loc în centrele universitare, text de promovare pentru conferințe și evenimente, subiecte actuale și de interes din domeniul educației (articole, lucrări etc.), în perioada 1-10 pentru fiecare lună calendaristică.

Vă mulțumim! 

 

Scroll to Top