Prima ediție a conferinței „Viitorul învățământului superior – Abordări și practici bazate pe dovezi”, organizată de Universitatea Babeș-Bolyai.
16-17 mai 2025
Center for Innovation in Teaching and Learning (CIPI) Didactic Council – Faculty of Psychology and Educational Sciences, Babes-Bolyai University (UBB), Cluj-Napoca, Romania
O retrospectivă atentă asupra ultimei decade ne relevă faptul că a sporit considerabil preocuparea cercetătorilor, dar și a practicienilor pentru a revitaliza legatura dintre cercetare și practică în educație.
Evenimentul va reuni lideri educaționali, educatori, cercetători care sunt pasionați de predare și învățare și doresc să dezbată provocările și oportunitățile critice cu care se confruntă astăzi învățământul superior.
Speakers:
- Profesor Stephen Chew, PhD Samford University, Birmingham, AL, USA
- Pedro De Bruyckere, PhD, Utrecht University, Nederland
- Profesor Jo Angouri, PhD, University of Warwick, UK
- Profesor Romiță Iucu, PhD, Universitatea din București, România
Conferința va aborda teme precum:
- Regândirea predării – utilizarea dovezilor pentru practici educaționale eficiente
- Învățare îmbunătățită prin tehnologie
- Încurajarea colaborării în cercetarea educațională bazată pe dovezi la nivel internațional
- Neuroștiință și educație
- Abordări multidimensionale ale globalizării și alte schimbări de actualitate care au impact asupra educației
- Schimbul internațional și mobilitatea academică ca surse de dezvoltare profesională
Prezența dvs. la acest eveniment va fi dovada neechivocă, nu doar a interesului pentru problematica evenimentului, dar și disponibilității de a împărtăși din experiența și reușitele dvs. educaționale. Vă invităm cu drag să trimiteți un rezumat pentru o prezentare orală sau un poster. De asemenea, sunteți așteptați să participați la atelierele de dezvoltare profesională care vizează teme de mare actualitate.
Mai multe informații aici: https://dse.psiedu.ubbcluj.ro/conferinte/fohe/
Recomandare de lectură: „Pedagogie digitală” – un ghid esențial pentru profesorii de astăzi
Volumul „Pedagogie digitală”, un ghid indispensabil cu obordare inedită a pedagogiei digitale, prezintă cele mai noi teorii și cadre de referință, precum și un set de instrumente actuale care sa faciliteze procesul pedagogic. La nivel teoretic, lucrarea abordează o varietate de teme, precum competențele digitale ale elevilor și ale profesorilor, principalele caracteristici ale unui cetățean digital bine pregatit, teorii ale învățării digitale, rolul digitalizării în dezvoltarea instituțională și colaborarea profesională și potențialul tehnologiilor pentru învățarea activă. La nivel practic, autorii reliefează importanța utilizării resurselor și bibliotecilor deschise în propriile activități, dar și a multitudinii de instrumente de inteligență artificială, precum ChatGPT, Copilot, Gemini sau Claude, oferind atât o descriere detaliată a acestora și a capacităților lor, cât și exemple practice și sugestii de implementare.
Engage with leading scholars in an open laboratory on thinking and researching education in Europe – Summer School in European Education Studies,
23-26 Iunie 2025
Institute of Education, University of Lisbon
Cine poate aplica?
Cercetători emergenți (doctoranzi și/sau deținători ai titlului de doctor) interesați de dezvoltarea expertizei în studiul educației în Europa.
Toate informațiile despre participare și organizare, pot fi accesate aici:
https://www.ische.org/wp-content/uploads/2025/02/SUSEES-Call-2025.pdf
Mesaje de interes pentru edițiile viitoare ale Newsletter ARCE
Pentru aceia dintre dumneavoastră care doresc să disemineze informații despre un eveniment, despre un subiect sau cercetare și doresc să facă acest lucru în comunitatea ARCE, vă punem la dispoziție posibilitatea de a trimite mesajele către noi, pe adresa oficială ARCE (office@arced.ro), iar noi putem include textul dumneavoastră în următorul Newsletter.
CERED 2025
Conferința de anul acesta se desfășoară la Brașov, sub buna organizare a Universității Transilvania din Brașov, în perioada 2-4 octombrie. Detalii despre programul/agenda conferinței, precum și alte detalii referitoare la eveniment, vor fi publicate aici: https://arced.ro/cered.
Global Perspectives on Artificial Intelligence in Education: Challenges, Opportunities, and Collaborative Solutions
Acest eveniment, disponibil acum în varianta înregistrată, oferă o oportunitate valoroasă de a explora impactul inteligenței artificiale în învățământul superior, reunind perspective diverse și soluții inovatoare, cu un accent special pe provocările și oportunitățile din Sudul Global.
Acest eveniment a reunit cadre universitare, doctoranzi, cercetători aflați la început de carieră, consultanți educaționali și dezvoltatori de tehnologie din învățământul superior pentru a explora rolul dinamic al inteligenței artificiale (IA) în procesul de predare și învățare la nivel global. Cu un accent special pe perspectivele din Sudul Global, evenimentul online, desfășurat pe durata a două ore, a facilitat un dialog semnificativ privind integrarea IA în învățământul superior. Scopul principal a fost identificarea și discutarea provocărilor specifice regiunilor din Sudul Global în ceea ce privește adoptarea inteligenței artificiale și analizarea modului în care parteneriatele internaționale pot contribui la dezvoltarea unor soluții inovatoare.
Obiective:
Promovarea dialogului global – Crearea unei platforme pentru educatori și experți, unde să fie discutate provocările și oportunitățile legate de utilizarea IA în învățământul superior, cu un accent deosebit pe perspectivele și nevoile Sudului Global.
Încurajarea schimbului de cunoștințe și a colaborării – Facilitarea discuțiilor care să sprijine colaborarea internațională, promovând perspective diverse și construind parteneriate pentru dezvoltarea aplicării IA în educație.
Evidențierea celor mai bune practici și strategii – Oferirea de exemple și soluții concrete pentru utilizarea IA într-un mod etic și incluziv, astfel încât să răspundă diverselor nevoi educaționale și să fie în concordanță cu prioritățile strategice ale BERA.
Dezvoltarea unei rețele pentru colaborare continuă – Crearea unui registru al participanților interesați de colaborare pe termen lung, contribuind la o bază de bune practici și abordări concrete pentru utilizarea IA în educație.
SAGE Learning Resources: Data and Research Literacy
Într-o lume în care datele joacă un rol esențial în luarea deciziilor și în dezvoltarea cunoașterii, alfabetizarea în domeniul cercetării și al datelor este mai importantă ca niciodată. Platforma SAGE Learning Resources oferă o gamă extinsă de resurse dedicate dezvoltării competențelor, ajutând studenții, cercetătorii și profesioniștii să înțeleagă, să evalueze critic și să utilizeze datele în mod eficient.
Prin intermediul materialelor interactive, ghidurilor practice și studiilor de caz aplicate, această colecție acoperă aspecte esențiale precum interpretarea datelor, analiza critică a surselor, utilizarea etică a informațiilor și metodologii de cercetare adaptate diverselor domenii. Indiferent dacă ești la începutul parcursului academic sau vrei să-ți aprofundezi cunoștințele, aceste resurse oferă suportul necesar pentru o înțelegere mai profundă a procesului de cercetare și a modului în care datele pot fi utilizate în mod responsabil pentru a genera cunoștințe valide și relevante.
Mai multe informații vor fi postate curând aici:
𝐔𝐧 𝐫𝐞𝐩𝐫𝐞𝐳𝐞𝐧𝐭𝐚𝐧𝐭 𝐚𝐥 𝐒̦𝐭𝐢𝐢𝐧𝐭̦𝐞𝐥𝐨𝐫 𝐄𝐝𝐮𝐜𝐚𝐭̦𝐢𝐞𝐢 𝐢̂𝐧 Academia Română.
Vă anunțăm cu bucurie că prof. univ. dr. Romiță Iucu (membru în consiliul director ARCE, profesor în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației și Președintele Consiliului de Orientare și Analiză Strategică al Universității din București) a fost ales membru corespondent la secţia de filosofie, teologie, psihologie şi pedagogie în Academia Română. Felicitări și mulțumiri pentru că ne reprezentați cu cinste domeniul de activitate, domnule profesor!
https://acad.ro/…/comunicate/2025/05_alegeriAR12feb.html
UNICA Days 2025: Universitatea din București, reprezentată la evenimentul de referință al rețelei UNICA
### UNICA Days 2025: Universitatea din București, reprezentată la evenimentul de referință al rețelei UNICA
În perioada 26 – 28 februarie 2025, la Bruxelles, s-a desfășurat cea de-a doua ediție a UNICA Days, un eveniment de referință pentru rețeaua Network of Universities from the Capitals of Europe (UNICA). Tema ediției din acest an, „The role of university networks in the context of European Universities Alliances”, a subliniat rolul esențial pe care rețelele universitare îl joacă în transformarea și dezvoltarea învățământului superior european.
Universitatea din București a fost reprezentată de:
🔹 Conf. univ. dr. Sorin Costreie, președinte UNICA și cadru didactic la Facultatea de Filosofie, care a moderat și susținut intervenții în cadrul sesiunilor despre alianțele universitare europene și perspectivele de colaborare;
🔹 Prof. univ. dr. Lucian Ciolan, Prorector UB, care a participat la sesiunea privind inovația în educație și utilizarea noilor tehnologii în învățământul superior;
🔹 Prof. univ. dr. Romiță Iucu, președintele Consiliului de Orientare și Analiză Strategică al UB, care a susținut prezentări în cadrul sesiunilor UNICA EduLAB.
Evenimentul a reprezentat o oportunitate importantă de schimb de idei și de inițiere a unor noi colaborări între universitățile din rețeaua UNICA, consolidând astfel rolul Universității din București în peisajul academic european.
Despre UNICA:
Rețeaua UNICA include 56 de universități din 41 de capitale europene, cu peste 1,5 milioane de studenți. Universitatea din București este membră UNICA din 1993.
Newsletter-ARCE-Martie.pptx