Sâmbătă, 7 octombrie 2023 – Sesiune de comunicări
9:00 – 11:00 * Sesiunea 1 de comunicări (desfășurată pe 5 secțiuni)
11:00 – 11:30 * Pauză
11:30 – 13:30 * Sesiunea 2 de comunicări (desfășurată pe 5 secțiuni)
13:30 – 14:00 * Plen – Concluzii și proiecte pentru viitor (Amfiteatrul Nicolae Mărgineanu)
14:00 – … * Prânz
Secțiunea 1
Evoluția în cariera didactică – de la mentoratul pentru inserția profesională la măiestria didactică
(Amfiteatrul Nicolae Mărgineanu)
Moderatori:
Prof. univ. dr. Mușata Bocoș – Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
Prof. univ. dr. Daniel Mara – Universitatea Lucian Blaga Sibiu
Raportor:
Lect. univ. dr. Anca Simion – Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
Sesiunea 1 (09:00 – 11:00)
- Alina Turculet, Daniela Popa. Identitatea profesională a cadrelor didactice la confluența dintre culturi
- Mihaela-Gabriela Neacsu, Alina Georgeta Mag, Letiția Simona Muntean Trif, Adina Elena Glava. Analiza practicilor de învățare reflectivă ale profesorilor debutanți în cadrul unui program inovator de inducție
- Paula I. Cazan, Laurențiu P. Maricuțoiu, Marian D. Ilie. Predictori ai angajamentului în munca academică pentru studenții din Universitatea de Vest din Timișoara
- Mirescu Corina. Factorii determinanți pentru inserția în profesie a cadrelor didactice debutante
- Daniela Ionescu, Paul Lungeanu. Impactul dezvoltării profesionale continue a profesorilor în anul școlar 2022-2023
- Elena Ungureanu, Anca Elena Popovici, Cosmina Mironov, Tania Maria Colniceanu, Camelia Radulescu, Laura Elena Ciolan. Cartografierea competențelor transversale în învățământul superior. studiu de caz Universitatea din București
- Daniela G. Valache, Marian D. Ilie, Velibor Mladenovici, Paula I. Cazan, Mădălin O. Bunoiu, Claudiu Bunăiașu, Ciprian M. Ceobanu, Constantin Cucoș, Teodora D. Chicioreanu, Daniela Dumitru, Loredana Manasia, Mihaela Modoran, Adrian N. Opre, Nicu Panea. Studiu empiric privind relația de cauzalitate dintre abordările de predare ale studenților-profesori și abordările de învățare ale acestora
- Oana Bobic, Oana Andreea Dăianu, Ioana Paula Cazan, Radu Balan, Velibor Mladenovici, Marian D. Ilie. Efectele unui program de formare pedagogică asupra concepțiilor și abordărilor de predare ale cadrelor didactice universitare. Un studiu mixt
- Iasmina M. Petcu, Marian D. Ilie, Velibor Mladenovici, Paula I.Cazan, Mădălin O. Bunoiu. Studiu empiric privind relația de cauzalitate dintre calitatea predării percepută de către studenți și abordările de învățare ale acestora
- Radu Balan, Velibor Mladenovici, Marian D. Ilie. Formarea pedagogică a universitarilor pentru utilizarea modelului reflexiv-colaborativ de instruire al Universității de Vest din Timișoara – evaluare de impact
Sesiunea 2 (11:30 – 13:30)
- Amănălăchioaie Andreea, Elena Ichim, Elena-Diana Popa. „Oare eu sunt bun?” rolul autoeficacității profesorilor debutanți și ale convingerilor optimiste asupra adaptării în cariera didactică
- Velibor Mladenovici, Marian D. Ilie. Investigarea relației dintre concepțiile despre predare și abordările predării în rândul cadrelor didactice din România. Perspectiva analizei de rețea
- Clavac Gianina, Schmidt Dagmar. Profesor de normă versus profesor prin dedicație. Profesionalizarea pentru funcțiile didactice din învățământul primar
- Caterina Țărnă. Diversitatea valorilor pedagogice ca surse ale dezvoltării atitudinii nonconflictuale: constatări și perspective
- Simona Adam. Diversitate și similaritate în socializarea anticipativă a viitoarelor cadre didactice
- Mihaela Olteanu, Claudiu Igna Șular. Consilierea profesorilor din învățământul preuniversitar care se confruntă cu fenomenul de mobbing
- Simona Butnaru, Corina Rameder. Relația dintre autoeficacitate, epuizarea profesională și satisfacție în cariera didactică. Influența genului, experienței și formării profesionale
- Mihaela Olteanu, Claudiu Șular Igna. Mentoratul de calitate și reușita în profesia didactică
- Alexandra P. Venter, Marian D. Ilie. Impactul programelor de dezvoltare profesională a cadrelor didactice asupra abilităților de citire ale elevilor din școala primară: studiu meta-analitic
- Adrian Costache. Limitele modelului comun de abordare a practicii observative și o posibilă cale de depășire a lor
Secțiunea 2
Practici educaționale inovative. Dezvoltări contemporane
(Sala 10)
Moderatori:
Conf. univ. dr. Dana Opre – Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
Conf. univ. dr. Adina Glava – Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
Lect. univ. dr. Nicoleta Rogoz – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Raportor:
Asist. univ. dr. Adina Vechiu – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Sesiunea 1 (09:00 – 11:00)
- Adriana Toderic. Dezvoltarea calității motrice viteza prin utilizarea ștafetelor și parcursurilor aplicative, în lecția de educație fizică, nivel liceal
- Elena Marin, Miruna Miulescu. Feedbackul în cadrul activităților de învățare academică – o perspectivă duală
- Maria Claudia Cuc, Diana Anghel-Repede, Sânziana Maria Varodi. Dezvoltarea abilităților STEAM la elevii din învățământul primar prin intermediul proiectului educațional „Călătorii prin lumea științei”
- Andra-Maria Jurca, Claudia-Vasilica Borca, Maria Văetiși. Dezvoltarea și validarea scalei de măsurare a nivelului de incluziune al școlilor din România, pe baza indexului incluziunii – perspectiva profesorilor
- Leș Crina Câcău. Sam și agenții 272 reduc abandonul școlar
- Ramona Paloș. Resursele personale ale studenților ca mediatori între evaluarea de sine și burnoutul academic
- Elizabeth Sara Lewis, Carolina Real Assis Ribeiro. „Acolo puteam să fiu cine doream să fiu”: experiențe de acceptare a diversității sexuale în mediul școlar
- Marioara Calancea. Conștiința și vitalitatea etnolingvistică la tinerele generații de români din regiunea Cernăuți, Ucraina | Lectura ca pedagogie socială a riscului identitar
Sesiunea 2 (11:30 – 13:30)
- Alina Frandeș. Factori protectivi și de risc ai anxietății de evaluare în contextul dificultăţilor de învăţare
- Maria Chereja. Dezvoltarea caracterului elevilor adolescenți cu ajutorul literaturii engleze și americane în cadrul orelor de limba engleză din învățământul preuniversitar
- Theofild-Andrei Lazăr, Atalia Onițiu, Elena-Loreni Baciu, Loredana Trancă, Roxana Ungureanu. O analiză bottom-up a factorilor care afectează negativ experiența universitară a studenților
- Ioana Dumitru, Ioana Adelina Duță, Victoria Gheorghe, Cristina Maican, Alina Gabriela Oneț. Consilierea părinților în școală prin programul service learning
- Cîineanu Mariana Doina. Diagramele Venn – tehnică de lucru cu informația și strategie de predare explicită a gândirii geografice
- Ioana Alexandra Negru. Competențele socio-emoționale și performanța școlară a elevilor: rolul mediator al abordării și auto-reglării învățării
- Lucian Ciolan, Loredana Manasia. Pedagogii inovative în învățământul superior. o explorare vizuală a percepțiilor studenților
- Anca Popovici, Cosmina Mironov, Elena Ungureanu, Tania Colniceanu, Camelia Radulescu, Laura Ciolan. Taxonomia MIND THE GAP, referențial pentru maparea competențelor transversale la nivelul Universității din București
Secțiunea 3
Provocări și oportunități ale utilizării tehnologiilor digitale în educație.
(Amfiteatrul Dimitrie Todoran)
Moderatori:
Conf. univ. dr. Horațiu Catalano – Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
Conf. univ. dr. Mariana Crașovan – Universitatea de Vest din Timișoara
Conf. univ. dr. Florin Frumos – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Raportor:
Asist. univ. dr. Denisa Ungurașan – Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
Sesiunea 1 (09:00 – 11:00)
- Alina Turculet. De la predispoziția pentru feedback la reglarea eficientă a procesului educațional
- Marika Emese Cîmpean, Vasilica Augusta Găzdac, Mușata Dacia Bocoș. Acreditarea Erasmus+ și abilitățile de viață. Prezentarea proiectului Erasmus+ E-Digital Academy (2022-1-Ro01- Ka121-Sch-00058302)
- Gabriela Holirca. Proiectele eTwinning, o nouă viziune a educației
- Daniela Dumitru, Mihaela Minciu, Robert Alexandru Mihăilă, Elena-Ramona Richițeanu-Năstase. Gândirea critică în învățământul superior: o abilitate esențială a studenților de succes
- Adina-Petronela Vechiu, Laura Nicoleta Popa. Teorii implicite despre inteligență și performanța școlară. Efectul mediator al competențelor metacognitive
- Carmen Crețu, Nicoleta Rogoz, Tina Vrabie, Laura Frențescu-Tordai. Programele de tip Honors – expresie a diversității curriculum-ului academic. Spre o grilă de analiză multidimensională
- Safta-Zecheria Leyla, Trancă Loredana Marcela, Jurca Andra Maria, Borca Claudia Vasilica. Învățarea dialogică în cadrul unui proiect de cercetare acțiune despre incluziune la universitate ca punte între expertiză prin experiență și practicile de cunoaștere academice
- Carmen Țîru, Gabriela Domiescu, Velibor Mladenovici, Daniel Iancu, Marian D. Ilie. Predarea bazată pe dovezi în învățământul superior: impactul unui program de formare asupra abordării didactice a cadrelor didactice universitare
- Daniel E. Iancu, Dragoș Iliescu. Predictori ai nivelului de competențe digitale în rândul copiilor de vârstă școlară din România. Ce contează cel mai mult?
Sesiunea 2 (11:30 – 13:30)
- Camelia Rădulescu, Laura Ciolan, Elena Ungureanu, Tania Colniceanu. Proiectul Ebelong 2: sentimentul de apartenență în contextul noilor alianțe europene
- Mădălina Cristea, Moshe Facler, Lavinia Șuteu, Liliana Ciascai. Explorarea relației dintre succesul predării în mediul virtual și integrarea tpack în practica profesorilor preuniversitari
- Ciobanu Nicoleta Ramona, Karla Melinda Barth, Maria Cristina Florescu. Adaptarea sistemului de educație și formare la evoluția tehnologică
- Mihai Iacob. Utilizarea tehnologie digitale în consilierea școlară: cum să cartografiezi un spațiu non-controversat
- Dan Elena. Școala tradițională sau școală digitală?
- Onița-Maria Pavelea, Cristian Stan. Kahoot! o aplicație digitală pentru învățarea bazată pe joc
- Cristina Ispas, Ana-Maria Eugenia Ispas. Părinți și profesori 2.0. Soluții high-tech pentru confruntări high-stress. Modalități eficiente de stimulare a colaborării armonioase dintre școală și familie în era digitală
- Raluca Pop, Anamaria Marc. Simularea didactică în context intercultural. studiu de caz
Secțiunea 4
Educația pentru dezvoltare durabilă – asigurarea calității în educație
(Sala 19)
Moderatori:
Conf. univ. dr. Dana Jucan – Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
Conf. univ. dr. Simona Butnaru – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Conf. univ. dr. Lavinia Nițulescu – Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
Raportor:
Lect. univ. dr. Alexandra Oltean – Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
Sesiunea 1 (09:00 – 11:00)
- Ionela Simona Miron, Oana Alexandra David. O analiză de rețea a factorilor care influențează sănătatea mintală a studenților
- Veronica Dungă, Lucian Ciolan. Competențe de cercetare: de la întrebări la răspunsuri perspective privind nivelul perceput de autoeficiență al doctoranzilor din domeniul științelor educației
- Emil Lazăr, Florentina Ecaterina Joga, Pavel-Ioan Lazăr, Simina-Ștefania Rada. Provocări și mecanisme specifice pentru transformarea sustenabilă a sistemului de învățământ preuniversitar românesc
- Natalia Duruș, Gudrun Ziegler, Philippe Blanca, Ulla Schroettle. „Sustainable stereotypes of Luxembourg”: diversitatea în (inter)acțiune
- Octavian Mândruț. Transdisciplinaritatea – un model nou de abordare a instruirii
- Leyla Safta-Zecheria, Elena Ungureanu, Cătălina Ulrich Hygum. Cum este reprezentată solidaritatea în programa și manualele de educație interculturală?
- Catalina Ulrich Hygum. Abordarea studiului de caz în cercetarea educațională: diversitate metodologică și provocări
- Laura Ciolan, Camelia Rădulescu, Tania Maria Colniceanu, Elena Ungureanu. Growing seeds – cartografierea nevoilor de suport psiho-educaționale, de consiliere și coaching pentru prevenirea abandonului școlar
- Florina Orțan, Julien Kiss, Ramona Simuț, Ciprian Simuț. Diversitate în pedagogie. Educația pentru dezvoltare durabilă și integrarea ODD 4 în curriculumul sistemului preuniversitar românesc
Sesiunea 2 (11:30 – 13:30)
- Romiță Iucu, Lucian Ciolan, Anca Nedelcu, Simona Iftimescu, Alexandru Carțiș. Programe, diplome, etichete. Posibile scenarii pentru viitorul diplomelor europene
- Cazacioc Nadejda, Coropceanu Eduard. Educația STEAM în contextul dezvoltării durabile: integrarea disciplinelor științifice și artistice pentru o societate sustenabilă
- Antoci Diana. Cercetarea orientărilor valorice și transferul inovațional în contexte educaționale
- Ilinca Sas, Iasmina Petcu, Velibor Mladenovici, Marian D. Ilie. Noi perspective cu privire la interacțiunile dintre elementele care definesc evaluarea cadrelor didactice de către studenți: analiza de rețea
- Claudiu Marian Bunăiașu, Alexandru Constantin Strungă. Strategii și modalități de dezvoltare a competențelor cadrelor didactice dezirabile educației pentru dezvoltare durabilă și solidaritate internațională
- Viorel Dabija Mihai Calalb. Analiza comparată a curriculumului și a manualelor de fizică pentru clasa a VII-a din Rusia, România și Republica Moldova din punctul de vedere al susținerii conceptului de competențe de învățare pe tot parcursul vieții
- Alina Simona Hoară. Educația într-un proces continuu de reformă și reconstrucție
- Daniel E. Iancu, Marian D. Ilie, Laurențiu P. Maricuțoiu. O meta-analiză multinivel asupra validității scalelor de evaluare a predării de către studenți. Ce caracteristici psihometrice contează cel mai mult?
Secțiunea 5
Comunitățile de învățare la nivel de școală – învăţarea prin acţiune şi explorare
(Amfiteatrul Alexandru Roșca)
Moderatori:
Conf. univ. dr. Cornelia Stan – Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
Conf. univ. dr. Adrian Labar – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Conf. univ. dr. Claudia Borca – Universitatea de Vest din Timișoara
Raportor:
Lect. univ. dr. Constantina Catalano – Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca
Sesiunea 1 (09:00 – 11:00)
- Ana Darie, Constantin Ciorbă. Studiu privind intervenția parentală în educarea și orientarea stilului de viață al copilului de vârstă mică
- Domniţa Florina Fetti. Influenţa stilurilor didactice în formarea rezilienţei emoţionale a elevilor
- Ana Doina Cîmpian, Alexandra-Lucia Pop. Studiu privind nivelul de stres perceput de cadrele didactice care lucrează la grupă cu copii cu cerințe educative speciale
- Maria Mădălina Coza. Susțin părinții autonomia copiilor la venirea și plecarea de la creșă?
- Daniel-Alex Milencovici. Dificultăți întâmpinate în predarea muzicii la ciclul primar în România
- Marinela Filip, Ioana Molnar, Mihai Molnar. Integrarea interdisciplinarității în triada predareînvățare-evaluare
- Firuța Tacea, Mihaela Stîngu, Miruna Miulescu. Implementarea curriculumului în structură modulară în școlile pilot din România
- Pîrciu Pavelina, Nițulescu Lavinia. Rolul activităților outdoor în dezvoltarea cognitive a copiilor de vârstă preșcolară
Sesiunea 2 (11:30 – 13:30)
- Irina Zelenschi Mihai Calalb. Aplicarea metodei clasa inversată la predarea capitolului echilibrul de rotație în clasa a VII-a
- Ana Maria Purcar, Mușata Dacia Bocoș. Valorificarea desenului în rezolvarea problemelor de aritmetică la clasa I, în paradigma embodied learning
- Vasilica-Augusta Găzdac, Marika Emese Cîmpean, Mușata-Dacia Bocoș. Dezvoltarea abilităților STEAM la preșcolari. Prezentarea proiectului Erasmus+ S.T.E.A.M. ACADEMY
- Iasmina Negru, Lidia Simona Sava. Temele pentru acasă, implicații privind starea de bine a elevilor din învățământul primar – percepții ale copiilor, părinților și profesorilor
- Maria-Cristina Manea, Muşata-Dacia Bocoș, Alexandra-Lucia Pop. Impactul activităților de tip embodied cognition în educarea limbajului preșcolarilor mici
- Dorina Chiș-Toia, Dan Mihai Rohozneanu. Designul universal pentru învățare, între teorie și practică
- Ilinca Sas, Mariana Crașovan, Velibor Mladenovici. Implicarea parentală în procesul educațional. Un factor motivant pentru învățarea elevilor?